Bibliotheken in Deurne, Asten en Someren vanaf september langer open

Gepubliceerd op: 2 augustus 2024 09:29

Vanaf maandag 2 september verruimen de bibliotheken in Deurne, Asten en Someren de openingstijden. Dit is mogelijk door de toekenning van een speciale financiering vanuit de rijksoverheid.

Bibliotheek Deurne

Bibliotheek Deurne zal vanaf 2 september op maandag, woensdag, vrijdag en zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur geopend zijn. Op dinsdag en donderdag van 10.00 tot 19.00 uur. De zaterdagmiddag komt er extra bij. Dit biedt inwoners meer kansen om materialen te lenen, een krantje te komen lezen of mee te doen aan activiteiten. Op de doordeweekse ochtenden zetten we personeel in, zodat bezoekers ook dan met vragen terecht kunnen. De zelfservice in de ochtenden komt hiermee te vervallen.

Bibliotheek Asten

Bibliotheek Asten zal vanaf 2 september op maandag, dinsdag, woensdag, vrijdag en zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur geopend zijn. Op donderdag van 10.00 tot 19.00 uur. De zaterdagmiddag komt er extra bij. Dit biedt inwoners meer kansen om materialen te lenen, een krantje te komen lezen of mee te doen aan activiteiten. Op de doordeweekse ochtenden zetten we personeel in, zodat bezoekers ook dan met vragen terecht kunnen. De zelfservice in de ochtenden komt hiermee te vervallen.

Bibliotheek Someren

Bibliotheek Someren zal vanaf 2 september op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur geopend zijn. Op vrijdag van 10.00 tot 19.00 uur. De zaterdagmiddag komt er extra bij. Dit biedt inwoners meer kansen om materialen te lenen, een krantje te komen lezen of mee te doen aan activiteiten. Op de doordeweekse ochtenden zetten we personeel in, zodat bezoekers ook dan met vragen terecht kunnen. De zelfservice in de ochtenden komt hiermee te vervallen.

Financiële steun overheid

Deze uitbreiding is mogelijk door een eenmalige uitkering van de overheid, om bibliotheekvoorzieningen te verbeteren of door te ontwikkelen. De overheid stelt dit geld beschikbaar om de bibliotheek nu en in de toekomst voor iedereen beschikbaar en bereikbaar te laten zijn.

Volgens Robin Verleisdonk, directeur-bestuurder van de Bibliotheek Helmond-Peel, is deze financiering hard nodig: “Vanaf 2026 komt er een zorgplicht voor gemeenten en provincies om de toegang tot de openbare bibliotheek te waarborgen. Iedere inwoner heeft dan recht op een goed bereikbare en volwaardige openbare bibliotheek. De Bibliotheekwet wordt aangepast met als doel de bibliotheek te versterken. De maatschappelijke functie van de bibliotheek wordt steeds groter en breder. Deze financiering helpt gemeenten om een eerste stap te zetten in het versterken van hun bibliotheekvoorziening.”

Bibliotheek Helmond

Vorig jaar werd de financiële impuls al toegekend aan de gemeente Helmond. Bibliotheek Helmond is met ingang van 2024 langer geopend: doordeweeks van 10.00 tot 20.00 uur, op vrijdagen van 10.00 tot 18.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur.