Ervaringsdeskundige Theo Duijmelings publiceert boekje over strijd tegen laaggeletterdheid

Gepubliceerd op: 26 februari 2024 14:18

Theo Duijmelings, ervaringsdeskundige op het gebied van laaggeletterdheid en alfabetisering, heeft onlangs een boekje gepubliceerd waarin hij zijn persoonlijke levensverhaal deelt. Het boekje werd op 22 februari overhandigd aan Robin Verleisdonk, directeur-bestuurder van de Bibliotheek Helmond-Peel.

In het boekje vertelt Theo over zijn reis naar een geletterd leven. Een inspirerend verhaal dat het doorzettingsvermogen en de persoonlijke ontwikkeling laten zien van iemand die laaggeletterd is. Theo heeft zijn verhaal opgeschreven, omdat hij wil dat andere mensen zien wat je zelf kunt doen aan laaggeletterdheid. Een leven zonder of met weinig taal is wat hem betreft niet nodig.

Het verhaal van Theo is door de gemeente Helmond uitgegeven als boekje. De eerste druk bestond uit enkele exemplaren, maar de tweede druk uit al 300 stuks en inmiddels is de derde druk in de maak. Met zo’n 40 pagina’s en speciaal gedrukt in grote letters, is het ontworpen om toegankelijk te zijn voor een breed publiek, ongeacht het leesniveau. De boekjes zijn ook landelijk verspreid via stichting ABC en alle taalhuizen. Theo heeft enkele exemplaren geschonken aan de bibliotheek, zodat het beschikbaar is voor iedereen die het boekje wil lezen.