Bibliotheek Deurne genomineerd voor Beste Bibliotheek van Nederland

Gepubliceerd op: 14 juni 2024 13:53

Bibliotheek Deurne maakt kans op de titel ‘Beste Bibliotheek van Nederland’. De nieuwste vestiging van de Bibliotheek Helmond-Peel is samen met vier andere bibliotheken genomineerd. Van 1 tot en met 20 oktober kan iedereen die de bibliotheek een warm hart toedraagt zijn stem uitbrengen. Op 31 oktober wordt de winnaar bekend gemaakt.

Ieder jaar organiseert Bibliotheekblad de verkiezing voor Beste Bibliotheek van Nederland. Naast Bibliotheek Deurne maken ook Bibliotheek Oude Raadhuis in Oud-Beijerland, Bibliotheek Marum, Bibliotheek Roden Centraal en Bibliotheek Raalte kans op de titel.

Huis voor de samenleving

Bibliotheek Deurne bevindt zich sinds september vorig jaar in het Huis voor de samenleving, het voormalige gemeentehuis. Een multifunctionele en duurzame accommodatie met verschillende functies, waarin verschillende organisaties (samen) werken. Dit alles in dienst voor de inwoners van de gemeente: zij kunnen terecht voor een kop koffie, het lenen van een boek, het bekijken van een tentoonstelling of met vragen over de woonomgeving of over de computer, telefoon of tablet. Ank Mooren, manager Maatschappelijke Bibliotheek vertelt hierover: “We merken dat mensen de bibliotheek nu beter weten te vinden. We hebben veel nieuwe leden mogen verwelkomen sinds de verhuizing. We lenen ook meer boeken uit dan voorheen. Onze collectie komt veel beter tot haar recht in het Huis voor de samenleving.”

We komen van ver

Mooren is enorm blij met de nominatie: “We hebben de afgelopen jaren ontzettend hard gewerkt om te zorgen voor een mooie bibliotheek in Deurne die van betekenis is voor haar inwoners. Deze nominatie is de kroon op het werk van onze medewerkers.”
Robin Verleisdonk, directeur-bestuurder van de Bibliotheek Helmond-Peel haakt hierop aan: “We komen in Deurne van ver. We hebben de laatste jaren grote stappen kunnen zetten, met dank aan de betrokkenheid van de Deurnese scholen en de gemeente.”

Stemmen

Van 1 tot en met 20 oktober kan het publiek stemmen. Samen met de stemmen van de vakjury wordt de winnaar bepaald.